Rekruttering med Facebookbegivenheder

Trin 1: Skab en attraktiv aktivitet

Gør aktiviteten relevant for målgruppen

Folk, der ikke har prøvet jeres idræt før, kan ikke deltage på jeres niveau. Hvad ville din første tanke være, hvis din lokale cykelklub inviterede dig med på 120 km landevejscykling?

Der er behov for to ting:

  • Lav en aktivitet, der passer til målgruppens niveau.
  • Overbevis folk om, at der kommer andre, der heller ikke har prøvet det før.

Hvem er målgruppen?

Hvis I kan blande medlemmer og potentielle medlemmer, opnår I to ting:

  • De potentielle medlemmer lærer jer bedre at kende.
  • Facebookbegivenheden virker langt bedre, hvis jeres egne medlemmer også trykker Deltager eller Interesseret.

Hvilken aktivitet kan I lave for både medlemmer og potentielle medlemmer? Eller kan I lave en klubtræning samtidig med en lettere tilgængelig aktivitet for de nye?


Idræt og X

Når folk skal prøve en ny idræt, kommer de lidt ud af komfortzonen. Det giver usikkerhed, og så vælger de noget andet i stedet for.

Lok med noget andet (X), som deltagerne virkelig gerne vil have:

  • Træning for børn og forældre sammen (Eller i det mindste samtidig)
  • Frisk luft og børnene væk fra iPad'en
  • Mad og drikke skaber en social vinkel
  • En medalje eller en lakridspibe til børnene
  • Noget sjovt, nyt eller unikt

I det optimale setup, kommer folk for at få X, men jeres idræt er adgangsgivende til X. Jeres kommunikation skal naturligvis fokusere på X.


Samarbejdspartnere

Hvem andre synes, at jeres aktivitet er en supergod ide?

  • Kommunen
  • DGI
  • Jeres specialforbund
  • Sponsorer
  • Den lokale dagligvareforretning

Det kan virkelig gavne jeres Facebookbegivenhed, hvis I kan få andre større lokale Facebooksider med på ideen.

Det skal I helst have styr på det allerede inden, I opretter Facebookbegivenheden. Mere om det i trin 3.

Cases

Har du en case, der passer ind her? Giv mig et praj.

Åbne træninger

Motionsløb

  • Kvindeløbet i Geografisk Have fik 41% flere deltagere efter 5 års tilbagegang.
  • Hedelands Naturtrail satte fokus på deres unikke natur og fik dobbelt så mange deltagere som året før.
  • Night Trail i Allerød ønskede sig dobbelt så mange deltagere og fik udsolgt flere uger før løbet. (Link på vej)