Rekruttering med Facebookbegivenheder

Trin 3: Rekrutter potentielle deltagere

Din Facebookbegivenhed er et dansegulv

Det er ikke nok at oprette Facebookbegivenheden, som du gjorde i Trin 2. Facebook viser nemlig ikke din uinteressante begivenhed til ret mange mennesker. Og den er uinteressant, hvis der ikke er ret mange, der har svaret på den.

Du skal have folk til at svare på begivenheden. Det gør begivenheden interessant. Hver gang, der er én, der trykker Deltager eller Interesseret, viser Facebook den til flere mennesker.

Sådan fylder du dansegulvet - trin for trin

Inviter først dem, der kender klubben og aktiviteten i forvejen. De er trygge nok til at svare på begivenheden. Andre personer kræver større sikkerhed for, at de ikke kommer til at stå alene og blive udstillet.

Se videoen og drag en parallel til din egen Facebookbegivenhed. Dem, der i videoen kommer med som nr. 12 og 13, var aldrig kommet med som nr. 2 og 3.

Det er ikke sikkert, at listen her passer helt på din situation, men brug nedenstående punkter som inspiration.

Dig selv først: Tryk Deltager eller Interesseret, så snart du har oprettet begivenheden. Hvis ikke du deltager i aktiviteten, kan du ændre dit svar til Deltager ikke, når flere har svaret på begivenheden.

Klubbens medlemmer: Der er sikkert nogle fra klubben, der deltager eller hjælper med afviklingen. Hvor kan du placere et link til begivenheden, så de ser det?

  • Hjemmeside
  • Nyhedsbrev
  • Facebookgruppe

Sådan deler du i en Facebookgruppe

  • Klik ind i begivenheden
  • Kopier adressen (www.facebook.com/events/....)
  • Klik ind i gruppen
  • Skriv et opslag og indsæt adressen på begivenheden

Tidligere deltagere: Er det noget, I har lavet før? Eller har I lavet noget lignende for samme målgruppe?

  • Har I mulighed for at sende tidligere deltagere en e-mail med et link til Facebookbegivenheden?
  • Lav et opslag på en gammel Facebookbegivenhed og link til den nye begivenhed. Det er jeres Facebookside, der skal lave opslaget og ikke din personlige profil. En del af de tidligere deltagere vil så få en notifikation.

Dine Facebookvenner: Du skal ikke invitere ukritisk, men måske kender du nogle, du kan gøre interesseret. Brug funktionen Inviter venner på begivenheden - alternativt kan du dele begivenheden på din egen profil (Vælg Del som opslag).

Du kan opfordre andre fra klubben til at gøre det samme.

Sponsorere og samarbejdspartneres følgere: Er der andre end jer selv, der har en aktie i aktiviteten?

  • Sponsorer
  • Kommunen
  • Andre foreninger
  • Specialforbund
  • DGI
  • Andre Facebooksider

Tryg Rediger på begivenheden og skriv navnet på en relevant Facebookside under medorganisatorer. Når den anden side godkender det, sender Facebook notifikationer ud til en stor del af deres følgere.

Hvis du vil tilføje flere sider, så spred det ud over flere dage. Der er sikkert nogle, der følger flere af siderne, og dermed har du mulighed for at ramme dem flere gange.

Er det svært at tilføje en Facebookside. I stedet for navnet Lejre Idrætsunion, kan du skrive brugernavnet lejreidraetsunion.

Brugernavnet finder du i den sidste den af sidens adresse: www.facebook.com/lejreidraetsunion/

Byens borgere: Find en eller flere lokale Facebookgrupper. Når I skaber oplevelser og aktiviteter for byens borgere, er den slags opslag næsten altid tilladt i grupperne.

Lav et opslag i en gruppen med en teaser og et link til begivenheden.

Hvis du vil poste i flere grupper, så spred det ud over flere dage. Der er sikkert nogle, der er medlem af flere af grupperne, og dermed har du mulighed for at ramme dem flere gange.

Flere svar på begivenheden giver flere deltagere

Det er naturligvis ikke nok, at folk svarer på begivenheden. De skal også møde op på dagen, købe et startnummer eller lignende. Nu er det tid til at lokke folk med.