Rekruttering med Facebookbegivenheder

Trin 2: Opret Facebookbegivenheden

Styr fri af faldgruberne

Når du opretter en Facebookbegivenhed:

  • Der er noget, du skal gøre.
  • Der er noget, du ikke må gøre.
  • Der er noget, du skal vente med at gøre.

Her følger en gennemgang af de forskellige punkter, du skal igennem. Eksemplet er taget fra en case med Håndboldens Dag.

Sådan gør du - trin for trin

Gå ind på fanebladet Begivenheder på klubbens Facebookside og opret en ny begivenhed. Hvis ikke din forening allerede har en, så opret en Facebookside først.

Begivenhedsbillede: Vælg et billede i 1,9:1 format (Eks: 1200 x 628 px), der kan fange målgruppen opmærksomhed. Brug evt. et grafikprogram til at lægge lidt tekst ind over billedet.

Undlad at bruge video her. Folk ser videoen og glemmer at tilmelde sig på begivenheden. En video kan I bruge bedre andre steder sammen med et link til begivenheden.

Begivenhedens navn: Brug inviterende sprogbrug, så potentielle deltagere allerede på titlen kan se, at det også er for dem. Eks:

  • Kom med
  • Kom og prøv
  • Åben træning
  • Åbent hus
  • Tag familien med

Lokation: Det er helt afgørende, at Facebook forstår, hvor det foregår, så Facebook kan vise begivenheden til folk i lokalområdet. Når der kommer et Vis kort link på begivenheden, er der styr på det.

  • Forkert: Håndboldhallen i Herlev
  • Forkert: Håndboldhallen, Tvedvangen 198, 2730 Herlev
  • Rigtigt: Tvedvangen 198, 2730 Herlev

Beskrivelse: Forklar tydeligt:

  • Hvad kommer der til at ske?
  • Hvem er inviteret?
  • Hvad kræver det at være med?
  • Hvad skal man medbringe?
  • Skal man tilmelde sig på forhånd?
  • Hvad koster det?

Hvis I inviterer nybegyndere, skal det tydeligt fremgå, at der kommer andre, der heller ikke har prøvet det før. Og at I er klar til at hjælpe folk i gang. Det går helt simpelt ud på at gøre folk trygge.

Kategori: Scroll ned og vælg Sport.

Frekvens: Vælg Afholdes én gang og indtast dato og tidspunkter. Hvis I opretter flere åbne træninger eller lignende, skal I stadig oprette én begivenhed for hver gang. Det kan ikke betale sig at skyde genvej og lave en gentagende begivenhed med flere datoer. Opret i stedet for den første begivenhed, og brug derefter funktionen Dublér begivenhed. Den finder du under en af knapperne med tre prikker på Facebookbegivenheden.

Medorganisatorer: Lad feltet være tomt indtil videre. Vi vender tilbage til det under rekruttering af deltagere til begivenheden (Trin 3).

Program: Har I forskellige aktiviteter på forskellige tidspunkter, kan I gøre det synligt her. Alternativt kan I skrive det ind i beskrivelsen (Det store tekstfelt).

Nøgleord: Vælg op til tre nøgleord, så Facebook kan prioritere at vise begivenheden til folk med relevante interesser.

Billetter: Vil I vide på forhånd, hvor mange der kommer, så lav tilmeldinger udenfor Facebook. Brug NemTilmeld, en Google webformular eller noget tredje. Put linket ind i feltet her.


Opslagstilladelser: Tillad - Måske er der nogle, der laver et opslag og tagger sine venner.

Opslagsgodkendelse: Ingen godkendelse - Lad folk lave opslag.

Beskeder: Tillad - Gør det nemt at stille spørgsmål.

Gæsteliste: Ja, vis gæsteliste - Når der er én, der trykker Interesseret, skal Facebook have muligheden for at vise begivenheden til personens venner.

Offentliggør: Tillykke, når du trykker her, starter du PR-kampagnen for din aktivitet.

  • Tjek, om Facebook har forstået lokationen og lavet et link til et kort.
  • Tryk selv Deltager som den første.
  • Rekrutter flere deltagere