Få flere deltagere til motionsløb, banko eller byfest

Det er sjovere med flere deltagere

Tjener din forening penge ved at lave oplevelser for andre? I bruger sikkert en del tid på det, så det vil være gavnligt for både økonomien og motivationen med flere deltagere.

Andre har knækket kurven

Mange motionsløb har oplevet en nedgang i antal deltagere. Flere har dog fundet kuren. De er begyndt at udnytte Facebooks mekanismer mere effektivt.

• Mariager Fjord Orienteringsklub afvikler Beauté Pacifique Kvindeløbet. Efter et fald på 20% resulterede en god Facebookstrategi i 34% flere deltagere. De måtte endda lukke tilmeldingen før tid. Det er aldrig sket før.
  • Kolding KFUM Atletik og Motion arrangerer Kvindeløbet i Geografisk Have. Det toppede i 2012 med 1099 deltagere og frem til 2017 oplevede de en nedgang på 49%. En god Facebookstrategi gav 41% flere deltagere i 2018.

Jamen, hvordan gør man det?

De fleste tænker, at en god Facebookstrategi er centeret omkring betalte annoncer. Det er bestemt et værktøj, man godt kan benytte, men der er andre ting, der er vigtigere. De skal som minimum på plads først, og ingen af de to nævnte eksempler ovenfor brugte.

Det handler i al sin enkelthed om at få en masse mennesker ind på en Facebookbegivenhed. Hvis man styrer fri af en række faldgrupper og designer begivenheden til at udnytte Facebooks mekanismer optimalt, kan man få en rigtig god PR-maskine. Her er det selvfølgelig en forudsætning, at man har et godt og unikt produkt.

Hvordan kan jeg hjælpe jer?

Det vil være utroværdigt at præsentere en universalløsning her. Her gælder det i stedet om at finde den unikke vinkel og optimere ud fra den. Skriv til mig på jakob@livetlykkes.dk, så prøver jeg at spotte mulighederne og vender hurtigt tilbage.

Hvis jeg mener, der er noget at hente ved at udnytte Facebooks mekanismer bedre, finder vi sammen ud af, hvordan vi gør det praktisk. Det kunne være en af følgende modeller

• Jeg sender en opskrift/tjekliste, som du kan følge. Det er dig, der gør arbejdet, og du er velkommen til at vende tilbage med spørgsmål. (Brugt i eksemplet ovenfor med Mariager Fjord Orienteringsklub)
  • Vi holder en workshop og inviterer 2-3 andre idrætsforeninger med. Hver forening arbejder primært med deres eget projekt. Igen kan I også trække på mig efter workshoppen.
  • Jeg får frie hænder til at designe, oprette og administrere jeres Facebookbegivenhed. (Brugt i eksemplet ovenfor med Kolding KFUM Atletik og Motion)